Je ook aan kunt geven er LETS punten voor te krijgen
Door ook aan te kunnen geven hoeveel sterren (LETS Utrecht) of Noppes (LETS Amsterdam) je zou willen onvangen van niet vrienden is het ook een platform die ook leden van LETS kunnen gebruiken. Hoe dan ook is een samenwerking met LEST wel interessant denk ik. LETS Utrecht ken ik en is te bereiken via http://www.sterrenstelsel.nl/
030-7850595
ik weet alleen niet hoeveel verschillende LETS ‘munt’ eenheden er zijn en of deze ook tussen verschillende LETS systemen zijn te gebruiken?
Wat als iemand geen lid is van LETS?
2 reacties
-
irmalamers
schreef
Ik zou eerst dit systeem verder uitwerken, en dan kijken hoe andere organisaties hierbij kunnen aansluiten. Hier zitten mooie kansen in, maar het is de kunst om het eerst zo te maken, dat iedereen wil meewerken aan 'spullen delen' - echt gaaf dat het werkt. Ik heb ook 'club van 100' geprobeerd en het werkt niet zo goed. In mijn ogen heeft dat te maken met de manier waarop je de positieve feedback organiseert.
-
Mijn initiele insteek was dat spullen die je toch niet (vaak) gebruikt, nuttig gebruikt kunnen worden door anderen. Zelf hoef ik daar niet iets voor terug. Het is wat mij betreft dus geen site waar je spullen (of diensten) ruilt zoals bij LETS wel het geval is, maar eerder het op een slimmere manier benutten van onze spullen.
Als je zonder er iets voor terug te vragen spullen uitleent, dan bouw je op den vanzelf een 'sociaal kapitaal' op (soort status), waardoor mensen sneller geneigd zijn om ook spullen aan jou uit te lenen. Dit hoeft niet per se 1-op-1 te werken met de mensen waar jij aan uitleent en van leent. Een interessant boek over dit onderwerp is "The Whuffie Factor" van Tara Hunt.
Ik heb geprobeerd iemands 'sociale kapitaal' inzichtelijk te maken middels het impact blokje (bespaard, zelf bespaard, uitgeleend, geleend). Dit geeft een indicatie.
Als meer mensen echter een soort punten systeem willen, dan moeten we wellicht met een aantal mensen die daar ervaring mee hebben (b.v. ook met LETS systemen) een puntensysteem verzinnen dat goed gaat werken.